Первый совместный семинар 2017 года ЛИСОМО РЭШ и МЦИИР ВШЭ, объединённый с Семинаром НИУ ВШЭ по политической экономии прошел 19 сентября во ВШЭ. Анне Менг (Университет Виргинии) представила доклад «Autocratic Constitutions and Leadership Succession in Dictatorial Regimes».
Аннотация:
Under what conditions can autocratic regimes undergo successful leadership transitions? The problem of transferring power has long been identified as one of the key challenges of continued authoritarian rule. Two main mechanisms that have emerged as potential solutions for autocratic succession are the presence of a ruling party and the implementation of hereditary succession. However, using a global dataset of autocratic successions from 1946-2015, I show that hereditary successions are incredibly rare in modern dictatorships, and that the presence of a ruling party is not a strong predictor of peaceful leadership succession. Instead, I argue that constitutional rules play a critical role in regulating the process of autocratic succession. I show evidence of this argument using original data on constitutional amendments outlining succession rules and the appointment of a de facto successor in 47 African countries from 1960-2005. I find that regimes that have formal succession rules written into the constitution and leaders who designate a clear successor are significantly more likely to undergo multiple leadership successions – regardless of whether the regime has a long-standing ruling party. Rather than introducing the crown prince problem, planning for leadership succession seems to be a stabilizing force for continued autocratic rule.
А. Б. Шаповал, д.ф.-м.н., в.н.с. ЛИСОМО РЭШ
Автор исследует процесс передачи власти в диктаторских режимах и задаёт вопрос, при каких условиях этот процесс принимается обществом и не приводит к кровопролитию, оказываясь в этом смысле успешным и эффективным. Главный вывод работы заключается в том, что для успешной передачи власти необходимы формальные конституционные нормы, юридически исчерпывающе определяющие процедуру прихода к власти нового руководителя страны, и неформальные действия, связанные со своевременным назначением диктатором своего преемника. При выполнении обоих условий повышаются шансы на сохранение баланса интересов. Преемник, в отличие от наследника, нуждается во всесторонней поддержке текущего главы государства и, потому, не стремится к раннему насильственному захвату власти. С другой стороны, у элит появляется время на адаптацию к будущему руководителю, после которой им окажется выгоднее сотрудничать с преемником, чем бороться за власть с ним и одновременно с другими элитами. Эмпирические выводы получены при использовании данных по всему миру и отдельно по 47ми африканскими странам за 1960-2010 годы.